پارچه نمدی چیست؟

نمد نوعی پارچه مات است که از الیاف نساجی متراکم و فشرده تشکیل شده است. به طور سنتی با پشم یا نوع دیگری از خز حیوانات ساخته می شود، اکنون می توان نمد را با اکریلیک و سایر اشکال الیاف مصنوعی درست کرد.

نمد پشمی بسیار مقاوم در برابر شعله است و خود را خاموش می کند. این منسوجات همچنین دارای خاصیت میرایی صدا بوده و رطوبت گیر و جاذب بالایی دارد. نمد یکی از تنها پارچه هایی است که بدون بافت یا بافندگی ساخته می شود. تولیدکنندگان نمد با استفاده از گرما، آب و فشار، الیاف طبیعی یا مصنوعی را برای ایجاد پارچه مازراتی نمدی مات به هم متصل می‌کنند. سپس می‌توان نمد را برش داد یا شکل داد تا اقلام پوشاکی با تنوع کلاه و آستر چکمه تولید شود.

تاریخچه نمد

اعتقاد بر این است که نمد قدیمی ترین پارچه جهان است. قدیمی ترین شواهد باستان شناسی نمد به 6500 سال قبل از میلاد برمی گردد و این پارچه را قدیمی تر از هر منسوجات بافتنی یا بافته ای می کند. فرهنگ‌های مختلف در مورد منشأ نمد افسانه‌های رقیب دارند. به عنوان مثال، در سنت غربی، اختراع نمد به سنت کلمنت یا سنت جیمز نسبت داده می شود، که گفته می شود هر دو الیاف طبیعی را در صندل های خود قرار داده اند تا از ایجاد تاول جلوگیری کنند، فقط برای اینکه این الیاف در اثر گرما به نمد تبدیل شوند.

طبق افسانه سومری، نمد توسط قهرمان جنگجو اورناممان کشف شد. داستان‌های خاستگاه نمدی فرهنگ‌های دیگر ممکن است چندان رنگارنگ نباشند، اما نمدسازی برای هزاران سال نقش مهمی در جوامع قاره اوراسیا داشته است. به عنوان مثال، مردم کوهستان تبت از نمد به دلیل خاصیت عایق بودن آن استفاده می کردند. حتی امروزه، مردان مقدس تبت، از جمله دالایی لاما، از کلاه نمدی سنتی استفاده می کنند.

فرهنگ های اولیه در هند از نمد برای پتو و زین استفاده می کردند و مردم ایران باستان و ترکیه معمولاً کف پوش های نمدی می ساختند. یکی از مهمترین کاربردهای نمد در دنیای باستان، ساخت خانه های مدور مغولی به نام یورت بود که تا به امروز اشکال اولیه سکونت در استپ اوراسیا باقی مانده است. در حالی که قدیمی‌ترین نمونه‌های حفظ‌شده نمد در ترکیه یافت شد، شواهد تاریخی ظاهراً کوه‌های آلتای را به‌عنوان منطقه‌ای معرفی می‌کنند که نمد برای اولین بار در آن محصولات پیچیده ساخته شد. ساکنان این منطقه همچنان به ساختن نمد برای یوز و اقلام توریستی به عنوان بخشی از یک سنت ناگسستنی که به هزاران سال پیش باز می گردد، ادامه می دهند.

رنگ پارچه کرپ مازراتی

پارچه نمدی امروز

در حالی که برخی از کلاه سازان هنوز هم تا به امروز کلاه های نمدی بیش از حد تولید می کنند، اکثر تولید کنندگان لوازم جانبی به الیاف اخلاقی تر مانند پشم روی آورده اند. نمد هنوز یک ماده کلاه محبوب است، اما استفاده از این پارچه به انواع دیگر لوازم جانبی و همچنین لوازم خانگی و مواد صنایع دستی گسترش یافته است.

با اختراع پارچه مانتویی تابستانه اکریلیک در اوایل قرن بیستم، صنعت نمد بین المللی بر این باور بود که جایگزین ارزان تری برای الیاف طبیعی پیدا کرده است. در حالی که نمد طبیعی به دلیل ویژگی های ضد شعله اش مشهور است، اکریلیک بسیار قابل احتراق است و سایر الیاف مصنوعی که برای ساختن نمد استفاده می شوند، مانند ابریشم مصنوعی، خیلی بهتر نیستند.

در نتیجه، نمد با کیفیت بالا با الیاف طبیعی مانند پشم ساخته می‌شود و مصرف‌کنندگان عموماً نمد اکریلیک یا ریون را با محصولات سطح پایین‌تر مرتبط می‌کنند. فلت هرگز واقعاً محبوبیتی را که در غرب از دست داده بود، به دست نیاورد، اما بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان همچنان به استفاده از نمد برای اهداف اجدادی خود ادامه می‌دهند، بدون اینکه عواقب بعدی این شور و شوق در نهایت موقتی سبک باشد.

پارچه نمدی چگونه ساخته می شود

فرآیند تولید روفرشی کشدار نمد بسته به اینکه حاوی پشم، اکریلیک یا الیاف نساجی دیگر باشد کمی متفاوت است. در مورد پشم، الیاف خام از پوشش حیوانات پشم‌دار و در مورد اکریلیک، الیاف با حل کردن یک پلیمر در مواد شیمیایی مختلف مصنوعی و چرخاندن ماده حاصل به دست می‌آیند. هنگامی که تولیدکنندگان نساجی الیاف مورد نظر را به دست آوردند، آنها را با هم ترکیب می کنند.

جرمی با استفاده از دستگاه استوانه ای که با میخ های فولادی میخکوب شده است. در مرحله بعد، یک دستگاه کارتینگ این الیاف را به یک شبکه شل با فضاهای استاندارد بین الیاف تبدیل می کند. ماشینی که به نام کراس لاپر یا ولامیر شناخته می شود، سپس چندین تار را با هم ترکیب می کند تا یک رول بسازد، و چهار عدد از این رول ها روی هم قرار می گیرند و یک خمیر را می سازند. تولیدکنندگان نمد برای سخت شدن این مواد نمدی، خفاش ها را در معرض گرما و رطوبت قرار می دهند و سپس فرآیند جمع شدن نهایی با ترکیبی از گرما، فشار و رطوبت انجام می شود.

اکثر تولیدکنندگان نمد در مراحل پایانی فرآیند تولید نمد از اسید سولفوریک استفاده می کنند و زمانی که مات به اندازه ایده آل خود رسید، این اسید را با خاکستر سودا و آب گرم خنثی می کنند. در نهایت، یک ماشین صنعتی از غلتک ها برای صاف کردن هرگونه بی نظمی در پارچه نمدی تمام شده استفاده می کند. تولیدکنندگان نمد اکنون آزادند تا برای تکمیل محصولات مصرفی نمد را رنگ کنند، برش دهند یا شکل دهند. آنها همچنین ممکن است انتخاب کنند که نمد بدون تغییر را به صورت فله بفروشند. اگر مقیم بریتانیا هستید، طیف گسترده ای از پارچه های نمدی را از اینجا برای ایالات متحده و سایر نقاط جهان از اینجا و اینجا خریداری کنید.

قیمت پارچه کرپ مازراتی

پارچه نمدی چگونه استفاده می شود

یک عامل موثر در قیمت پارچه این است که امروزه تولیدکنندگان پارچه عمدتاً از نمد برای تولید کلاه و سایر مواد عایق مانند آستر چکمه استفاده می کنند. ضخیم‌تر و سخت‌تر از پشم بافته شده یا بافتنی، نمد سدی عالی در برابر دمای سرد ایجاد می‌کند و این ماده پشمی روی پوست خش نمی‌زند. در خارج از قلمرو پوشاک، تولیدکنندگان نمد گاهی اوقات از این ماده برای ساخت بالش‌های تزئینی، کیف‌های دستی، و سایر لوازم منزل یا لوازم جانبی استفاده می‌کنند.

که از نرمی و خواص مفید اضافی نمد بدون نیاز به انعطاف‌پذیری قابل توجهی بهره می‌برند. همانطور که بیشتر کودکان و والدین می‌دانند، نمد نیز یک ماده کاردستی محبوب است و می‌توانید از تخیل خود برای ساختن هر چیزی با نمد استفاده کنید. با این حال، بیشتر نمدهایی که برای صنایع دستی طراحی شده اند، اکریلیک هستند که نسبت به نمد پشمی نسبت به پوست راحت تر و برای محیط زیست مضرتر هستند.

پارچه نمدی کجا تولید می شود؟

علیرغم کاهش اخیر سطح دام گوسفند و چرم بزی در سراسر این قاره، استرالیا همچنان بزرگترین صادرکننده محصولات پشم در جهان است و پس از آن چین. بنابراین، اکثر نمدهای پشمی در استرالیا تولید می‌شوند، اگرچه در برخی موارد، گوسفندداران استرالیایی پشم خام خود را برای تکمیل به چین ارسال می‌کنند. از سوی دیگر، بزرگترین تولیدکننده محصولات نساجی مصنوعی در جهان، چین است، بنابراین اکثر نمد اکریلیک و ابریشم مصنوعی چینی است.

قیمت پارچه نمدی چقدر است؟

نمد پشمی واقعی نسبتاً گران است، اما معمولاً قیمتی مشابه سایر منسوجات پشمی دارد. نمد ساخته شده با اکریلیک یا سایر الیاف مصنوعی قیمت کمتری دارد، اما ویژگی های مفیدی مانند نمد پشمی ندارد.

انواع پارچه نمدی

در طول قرن ها، صنعتگران نساجی انواع مختلفی از نمد پشمی یا خز را توسعه داده اند. اخیراً، تولیدکنندگان پارچه از هنجار منحرف شده و شروع به ساختن نمد با موادی غیر از الیاف طبیعی حیوانی کرده‌اند. مطمئن شوید که با انواع مختلف نمد موجود در بازار آشنا هستید:

1. نمد پشمی
هنوز یکی از رایج‌ترین انواع نمد، صنعت‌گران نساجی با استفاده از پشم گوسفند یا سایر حیوانات پشم‌دار در بیشتر تاریخچه این پارچه برای مدل مانتو با پارچه مازراتی، نمد می‌ساختند. نمد پشمی علاوه بر زیبایی‌شناختی، ویژگی‌های مفید الیاف پایه خود را دارد، از جمله جذب، مقاومت در برابر آتش و خواص عایق چشمگیر.

2. نمد خز
تا به امروز، برخی از تولیدکنندگان نساجی از پوست بیش از حد برای ساخت کلاه نمدی و سایر لوازم جانبی استفاده می کنند. در حالی که در دوران حقوق حیوانات مرسوم نیست، نمد خز به دلیل دوام چشمگیر و انعطاف پذیری بالا مفید است. همچنین می توان نمد خز را با انواع دیگری از خز به غیر از بیور درست کرد، اما در هر صورت، تولید نمد خز شامل کشتن حیوانات خزدار است.

3. نمد اکریلیک
نمد اکریلیک در قرن گذشته به طور فزاینده ای محبوب شده است. تولید ارزان‌تر از پشم پارچه مازراتی لباس مجلسی، نمد اکریلیک برخی از مزایای مشابه نمد معمولی را دارد. با این حال، بر خلاف نمد پشمی یا خز، نمد اکریلیک بسیار قابل اشتعال است و هنگام پوشیدن آن بر روی پوست، ناراحت کننده است.

4. نمد ریون
معمولاً در کاربردهای صنعتی و پزشکی استفاده می شود، نمد ابریشم مصنوعی دارای خواص آبدوستی نمد پشمی است. یکی از مزایای عمده نمد ابریشم مصنوعی توانایی شکل دادن به این منسوجات به محصولات مختلف عایق است، اما مانند همه الیاف نساجی مصنوعی، ریون نیز یک آلاینده غیرقابل تجزیه زیستی است.

5. نمد فشرده
نمد فشرده رایج ترین نوع نمد است و همچنین قدیمی ترین آن است. این نوع نمد که از ترکیب الیاف نساجی در حصیر با استفاده از آب، گرما و فشار تولید می شود، معمولاً به صورت ورقه ای فروخته می شود و به شکل های مختلف مصرف کننده، صنایع تولید می شود.